Siirry sisältöön

21.05.2026

Huhtikuun harjoitus kokosi n. 230 henkeä kehittämään taitojaan. Enin osa kursseista järjestettiin Upinniemessä ja sen lähialueilla, niin maassa kuin merelläkin. Koiranohjaajat koirineen harjoittelivat etsintää maastossa, ja reserviläisillä oli käynnissä useita omia harjoituksiaan: tiedustelua, tukikohdan puolustusta, vastatoimintaa ym. Lisäksi kursseja oli Suomenlinnassa (Reserviläisjohtaja 2) sekä Santahaminassa (PV:n EA ). Ilmatar hymyili suopeana: aurinko hyväili kurssilaisia, ja lämpöasteet kohosivat jo liki esikesäisiin lukemiin. Meren henkäys kävi kuitenkin vielä keväisen raikkaana.

 

Moottoriveneen kuljettajakurssin ( R ) lähijakso 1:llä (MVK 1) perehdyttiin sotilasmerenkulkuun Merivoimien moottoriveneillä. Merikelpoisuustarkastusten jälkeen käytiin oppitunnilla läpi merenkulun normeja, navigointia, koneoppia, merenkulkulaitteita sekä viestikoulutusta. Reittisuunnitelun ja -tarkastelun jälkeen siirryttiin laiturille kaluston tyyppikoulutusta varten. Sitten suunnattiin lähivesille ajoharjoitteluun PV:n moottoriveneillä, jotka oli varattu kurssin käyttöön. MVK -kurssit ovat suosittuja ja usein täyteen varattuja, niin tämäkin. Osa tiedotustiimiä onnistui kuitenkin pujahtamaan mukaan ajoon. (Vesille käy niin venosten, merimiesten kuin merenneitojenkin mieli…) Purjehduskausi tuli avattua upeissa olosuhteissa: parhaimmillaan 30 solmun vauhtia, meren kimallusta ja suolaisia pärskeitä! Ja myös hieman pohjoistuulta. Kurssin päätteeksi osallistujia odotti sekä teoria- että näyttökoe. Hyväksytysti suoritettujen kokeiden jälkeen on mahdollisuus osallistua seuraavalle lähijaksolle 15.-17.5. (MVK R lähijakso 2).

Linnakevenettä kunnostamassaLinnakeveneiden kevätkunnostuskurssit aiheuttivat sataman alueelle suorastaan tungosta, kun MPK-alusten talkooporukat olivat saapuneet alusten keväisiin kunnostustöihin. Työn alla olivat sinipohjaiset linnakeveneet Lavansaari, Kuivasaari ja Someri, sekä MPK:n kanssa läheistä yhteistyötä tekevä, aikanaan sukeltajien tukialuksena palvellut H-luokan alus M/S Kilstar. Myös Pelikaanikillan silmäterällä, Pia Elisabethilla, näkyi väkeä puuhaavan kevättoimissa. Kuten kaikki veneväki tietää, kevät tarkoittaa erilaisia hionta- ja maalaushommia, letkujen tiivisteiden ja varusteiden tarkastusta, rasvauksia, pelastusliivien huoltoa, akkujen latausta, termarikahvia sekä sämpylöitä. Ja siivoamista. Paljon siivoamista. Kunnostustyöt jatkuvat vielä lähiviikonloppuina, ja toukokuun aikana on tarkoitus saada kaikki alukset laskettua vesille ja toimimaan jälleen kuljetus- ja muissa tehtävissä MPK:n kursseilla.

Johdon ja huollon tukikurssi (JHT) on kurssi, jota ilman yksikään harjoitus ei voisi toimia. Viikonlopun perustamis- ja purkupäivät ovat luonnollisesti kaikkein kiireisimmät, mutta välillä on (yleensä) hieman rauhallisempaa. Niinpä lauantain varalle oli räätälöity erilaisia mikrokoulutuksia, jotta nämä ”harjoituksenturvaajat” saisivat itsekin uutta tietoa mukaansa. Esitysten aiheina olivat nyt erilaiset kenttäkeittimet, ensiapu (Nato-paarit ja hypotermiapeitteiden käyttö), MGRS-koordinaatisto sekä MPK:n tiedottajien tehtävät. Mukana oli ilahduttavan paljon myös uusia kasvoja. Tervetuloa mukaan!

MERIPP esittää jälleen suuret ja kauniit kiitokset kaikille yhteistyökumppaneilleen sekä vapaaehtoisille toimijoilleen, jotka yhdessä mahdollistivat tämänkin harjoituksen toteuttamisen. Seuraa koulutuskalenteria ja tule sinäkin mukaan arvokkaaseen työhön!

Teksti: K. Usvasaari

Kuvat: R. Luomanperä ja J. Sillanpää

Arkisto

  • Inga kategorier